فن گفتگو یکی از مهارت هاییه که تسلط بر اون در موفقیت آزادکارها (فریلنسرها) نقش زیادی داره. بعضی آزادکارها فقط با حق الزحمه ی بالا حاضر به دریافت پروژه می شن ولی باز پشتِ سرِ هم پیشنهادات کاری جور واجور دریافت می کنن، در حالی که یه سریای دیگه مجبورند پس از پایان یک پروژه خیلی وقت واسه کار بعدی انتظار بکشن و با اینکه به حق الزحمه ی پایین هم راضی می شن، مشتریان کمی در پروژه های خود قبول شون می کنن. اما به چه دلیل؟ به طور حتم، فن گفتگو یکی از مهارت هاییه که تسلط بر اون در موفقیت آزادکارها نقش زیادی داره و آینده کاری شون رو تضمین می کنه. در این مقاله با ما همراه باشین تا ۹ نکته واسه موفقیت فریلنسرها در گفت و گوا کاری رو به شما بگیم.

قبل اینکه این نکتها رو بخونین، می تونین با بعضی از اونا در ویدیوی زیر آشنا شید.

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نیس.

۱. به مشتری اطمینان بدین که سرعت عمل دارین

۹ نکته واسه موفقیت فریلنسرها در گفت و گو ها کاری آموزشی
واسه اینکه مشتری از سرعت عمل تون خبردار شه، می تونین در مورد چگونگی انجام کار و زمان دقیق تحویل پروژه یک طرح بنویسین و بر مبنای طرحی که از پیش آماده کردین گفتگو کنین

یکی از نشونه های منحصر به فرد فرصتای شغلیِ نیازمند نیروی کار سرعتی و زودبازده اینه که نباید با استخدام دائم یکی دانسته شن. به گفته جودی میلِر (Jody Miller)، مؤسس و مدیر اجرایی شرکت بیزنس تَلِنت گروپ (Business Talent Group)، مثل این مشاغل به دلیل انتظارات عملکردیِ مُبرَم و فوری، متفاوتند و بخاطر این، نیروی کار سرعتی و زودبازده می باید با طرز فکری جدا از مشاغل سنتی (مشاغلی که به نیروی کار دائم احتیاج دارن) گفتگو رو شروع کنن. میلر توضیح می ده که در استخدام دائم، فرد واسه آشنایی با فرهنگ سازمانی محل کار جدید و همگام شدن با نیازای مجموعه فرصت کافی در اختیار داره، در حالی که از نیروی کار سرعتی و زودبازده انتظار میره در همون روز اول، پروژه ها یا اهداف مشخصی رو جلو ببره. میلر ادامه می ده که نیروی کار سرعتی و زودبازده باید بر مبنای طرحی روشن، واقع گرایانه و قابل فهم گفتگو کنه، طرحی که نشون بده این فرد می تونه چه اهدافی رو در چه بازه ی زمانی و چیجوری تحقق ببخشد.

۲. قبل از گفتگو، در مورد سازمان طرفِ صحبت تون تحقیق کنین

۹ نکته واسه موفقیت فریلنسرها در گفت و گو ها کاری آموزشی
واسه شناخت سازمانی که قصد همکاری در پروژه هاش رو دارین وقت بذارین

یکی از شایع ترین گله مندیای کارکنان بخش منابع انسانی و تدارکات اینه که آزادکارها، سازمان محل کارشون رو نمی شناسند و آخر سعی شون رو واسه جلو بردن امور به کارنمی گیرن، واسه همین فوریت همکاری پریشون می شه. رانا اِستِرِلیس (Rana Strellis)، معاون ارشد بخش ارتباطات شرکت داروسازی بَکسالتا (Baxalta)، تأکید می کنه که برخورداری از علم سازمانی (یعنی آشنایی آزادکار با مجموعه ای که قراره اونجا همکاری کنه) پیش احتیاج یک گفتگو ی موفقه. استرلیس می گه: «وقتی به نیروی کار سرعتی و زودبازده و اونایی که در گفتگو و کارکرد تجاری موفق ترین بودن خوب فکر می کنم، می بینم اینا افرادی هستن که واسه شناخت سازمان (مثلا آشنایی با نوع کسب وکار، راه حلا، ارزشا و اخبار در رابطه) جلوتر وقت گذاشته و بینش فرهنگی و سازمانی مستندشان رو در گفتگو داخل کردن.»

۳. ارزش تون رو به مشتری ثابت کنین

۹ نکته واسه موفقیت فریلنسرها در گفت و گو ها کاری آموزشی
از موضع قدرت گفتگو کنین

ایده ی دیگری که بیشتر در مبحث فن گفتگو مطرح می شه اینه که ارزش تون رو در همون اول به روشنی ثابت کنین. بریندِن بِنِشات (Breanden Beneschott)، از مؤسسان شرکت کاریابی تاپتَل (Toptal)، باور داره که «باید از موضع قدرت گفتگو کنین که این یعنی در رزومه ی تون سابقه کار با شناخته شدها رو دارین یا اینکه از پیش کارایی انجام دادین که می تونن بین گفتگو به عنوان نقطه عطفی تأثیرگذار استفاده شن. اگه قاطعانه نشون بدین که از بهترینای بخش ی کاری خودتون هستین و قصد دارین گُل بِکارید، می تونین رگ خواب طرف مقابل رو به دست بگیرین.»

۴. به مشتری نشون بدین که اهمیت کار باکیفیت رو میدونید

۹ نکته واسه موفقیت فریلنسرها در گفت و گو ها کاری آموزشی
مشتری تون رو قانع کنین که لیاقت هزینه های پرداختی از طرف سازمان رو دارین

گروهی از مؤسسان و مدیران اجرایی کار و کاسبیای مربوط به تامین نیروی کار سرعتی و زودبازده اعلام می کنن درک ارزشی که پروژه های فوری واسه سازمان دارن بسیار دارای اهمیته. پیتِر لِمون (Peter Lehman)، از شرکت خدمات فناوری و کسب وکار سِرکامفِرِنس (Circumference Business and Technology Services) در کانادا، به آزادکارهای سرعتی و زودبازده یادآوری می کنه که گفتگو کنندگان زرنگ میدونن موفقیت شون چه سودی واسه سازمان به ارمغان میاره و شکست شون چه ضرری به دنبال داره. لمان می گه: «سازمانای خیلی کمی هستن که حاضرن فقط به دلیل در اختیار داشتن پول و پله و سرمایه پول خرج کنن. پروژه های فوری نتیجه محورند و آزادکار سرعتی و زودبازده هم باید بتونه هزینه ای رو که روی دست سازمان می ذاره توجیه کنه و نشون بده که به چه دلیل لیاقت این هزینه رو داره. در محیطای کسب وکار امروزی، واسه سازمانا از نگاه اقتصادی معقولانه نیس که به خاطر جذب نیرو در تک تک مهارتای لازم هزینه کنن. پس، مهمه که بین گفتگو فراموش تون نشه سازمانای طرف صحبت تون همون قدری به شما احتیاج دارن که شما به اونا، اما لازمه نشون بدین که ارزش کار باکیفیت واسه سازمان رو میدونید.»

۹ نکته واسه موفقیت فریلنسرها در گفت و گو ها کاری آموزشی

۵. وقتی در گفتگو به بن بست رسیدید، از راهکارهای خلاقانه استفاده کنین

۹ نکته واسه موفقیت فریلنسرها در گفت و گو ها کاری آموزشی
حتی در گفت و گوا سخت می تونین مشتری رو با ارائه پیشنهادات خلاقانه مُجاب کنین

راه گفتگو بعضی وقتا سخت می شه. لورِن هالیدِی (Lauren Holliday)، مؤسس وِبگاه کاریابی فریلَنشیپ (Freelanship)، یک نقطه تکیه خلاقانه پیشنهاد می ده که هر وقت گفتگو بین خریدار (کارفرما) و فروشنده (آزادکار) به بن بست خورد راهگشاست. راه حل پیشنهادی هالیدی به آزادکارها اینه که وقتی مشتری در موارد مالی سرسختی نشون داد، پکیج روز ویژه (VIP Day package) رو پیش بکشین. طبق این پکیج، آزادکار به مدت پنج تا شش ساعت به شکل حضوری یا غیرحضوری در اختیار خریدار هستش و می باید یک پروژه توافق شده رو در آخر روز تحویل بده. این پکیج به مشتری کمک می کنه که یک رقابت مشخص رو در یک بازه ی زمانی کوتاه حل کنه. به گفته هالیدی، مشتریان بیشتر تمایل دارن که این پکیج رو مقدمه شروع رابطه با آزادکار بذارن، چون که زمانبندیای کوتاه رو ترجیح میدن و از تعهدات بلندمدت گریزانند. پس، پکیج پیشنهادی هالیدی به مشتری فرصت می ده که آزادکار و مهارت هاش رو بشناسه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۹ عادتی که باعث می شه زودتر پیر شید 

۶. پذیرای پیشنهادات متفاوت باشین

۹ نکته واسه موفقیت فریلنسرها در گفت و گو ها کاری آموزشی
خواسته تون رو بشناسین و ببینین که حاضرید به ازای چه پیشنهادی از موضع تون کوتاه بیایید

گروه موسیقی راک رولینگ اِستونز (Rolling Stones) ترانه ای خونده ان با عنوان «همیشه نمی تونین چیزی که خواهانید به چنگ بیارین». مایکِل سولومون (Michael Solomon)، از مؤسسان شرکت کاریابی ۱۰ایکس مَنِجمِنت (۱۰x Management)، به نیروی کار سرعتی و زودبازده یادآور می شه که عنوان این ترانه در مورد گفت و گوا آزادکارها هم صدق می کنه: «پذیرای معاهدات جور واجور باشین. بده بستانایی انجام بدین که برابر خواستهای تون باشن. اگه مشتری نمیتونه رقم دلخواه تون رو پوشش بده، ببینین که می تونه چیز دیگری که به نفع تون باشه رو تدارک ببنید (مثلا برابری حقوق، معرفی به بقیه، قول کسب وکار آینده، انتصاب و چیزای دیگه ای به جز اینا)؟ همیشه راهکارهایی هستن که گفتگو رو به نفع تون تموم کنن. اما مهم ترین چیزی که باید بدونین اینه که چه خواستی دارین و حاضرید چی رو با اون تاخت بزنین.»

۷. به دنبال ایجاد یک رابطه پایدار باشین

۹ نکته واسه موفقیت فریلنسرها در گفت و گو ها کاری آموزشی
یادتون باشه که مشتریان راضی دوباره به شما مراجعه می کنن، پس رضایت شون رو با انجام کار باکیفیت جلب کنین

خیلی از مدیران بخش ی نیروی کارِ سرعتی و زودبازده به آزادکارهایشان پیشنهاد می کنن که پروژه های تحویل گرفته رو در کوتاه مدت تحویل دهند، اما به بلندمدت فکر کنن و هدف شون ایجاد رابطه ای باشه که فرصت تکرار رو در اختیارشون بذاره. پونام ماتیس (Poonam Mathis)، مؤسس شرکت اِستیلث فورس (StealthForce) و فعال در مورد ی سازماندهی نیروی کار فوری، در این باره می گه: «روی بلندمدت تمرکز کنین. هدف تون چندین مشتری تکراری باشه. مشتری تکراری یک شخص راضیه و این یعنی آزمایشای بهتر و احتمال بیشتر واسه اینکه در پروژه بعدی به وسیله همین مشتری یا شخصی دیگر انتخاب شید. اینطوری به یک نیروی سرآمد در بین شبکه ای از کارشناسان یک موضوع مشخص تبدیل میشید. یکی از راهکارهای به کار بستن این ایده پیشنهاد پروژه های چند مرحله ایه که به مشتری امکان می ده در طول راه کنار بکشه. این راه حل نشونه اعتماد شما به تواناییای تون در انجام پروژه.»

۸. خودتون رو به عنوان یک بِرَند معرفی کنین

۹ نکته واسه موفقیت فریلنسرها در گفت و گو ها کاری آموزشی
واسه رسیدن به اوج باید پله پله جلو برید

ایمتیاز پاتِل (Imtiaz Patel)، مؤسس کار و کاسبی آی کیو وُرک فورس (IQ Workforce)، به آزادکارها پیشنهاد می کنه که پروژه های کاری رو به معنی ی فرصتی واسه ایجاد تخصص و برند شخصی در نظر بگیرن: «آزادکارهای زرنگ خودشون رو یک کسب وکار می بینن، نه شخصی که فقط زمانش رو می فروشه. پس، می تونن از فکر کردنِ بلندمدت تر در مورد برندشون و کسب مهارت سود ببرن.» پاتل توضیح می ده در بعضی موارد به نفع تونه که به رقم پایین راضی شید. بعضی وقتا انجام یک پروژه موجب تقویت مهارتای تون شده و فرصت دریافت پیشنهادات کاری بیشتری رو در یک بخش ی مشخص پیشِ روی تون قرار می ده تا بتونین در آینده رقمای بالاتر خواسته کنین. پاتل ادامه می ده: «وقتی خودتون رو ثابت کردین، می تونین از موضع قدرتمندتری گفتگو کنین.»

۹. کیفیت کار شماس که مهمه، نه فقط خود شما به عنوان یک فرد

۹ نکته واسه موفقیت فریلنسرها در گفت و گو ها کاری آموزشی
حرفه ای رفتار کنین و بدونین که در درجه اول به کیفیت کاری که انجام میدید توجه می شه

به یاد داشته باشین که سازمانا در مورد نیروی کار سرعتی و زودبازده بر این پایه تصمیم می گیرن که یک آزادکار چه جوری می تونه با نیازای عملکردی شون موافق شه، کیفیت کاری که انجام می ده چقدره و اینکه شخص آزادکار چقدر واسه شون صرفه ی اقتصادی داره. یان برگِستِرَند (Jan Bergstrand)، مؤسس و مدیر اجرایی شرکت کول (Cool Company) که یک پلتفرم سوئدی مختص آزادکارهای سرعتی و زودبازدهه، پیشنهاد می کنه: «قضیه رو شخصی نکنین. کار، کاره. تمایل مشتری واسه هزینه کردن به خیلی چیزها بستگی داره و خیلی کم در مورد خود شما به عنوان یک شخصیت فردیه. پس حرفه ای رفتار کنین.»

۹ نکته واسه موفقیت فریلنسرها در گفت و گو ها کاری آموزشی

۹ نکته واسه موفقیت فریلنسرها در گفت و گو ها کاری آموزشی

شخصیت

با این اوصاف، روشنه که میزان موفقیت یک آزادکار در دریافت پروژه های دندان گیر تا حد زیادی به تواناییایی بستگی داره که در جلسات گفتگو از خودش به نمایش می ذاره. آزادکارهایی که فقط به دنبال دریافت پروژه هستن، راه به جایی نمی برند، چون که هر پروژه یک ماه یا آخرش یک سال طول می کشه و بعدش مجبورند تا پیشنهاد کاری بعدی خیلی وقت انتظار بکشن. اما آزادکارهایی که هدف شون چیزی بالاتر از مشغول شدن مقطعیه و عوضش، به ایجاد یک رابطه پایدار و بلندمدت با مشتری فکر می کنن، آینده کاری موفق تر و تضمین شده تری در انتظارشان هستش.

منبع : hbr.org

شغلی رو انتخاب کن که عاشق اون هستی، اون وقت حتی یک روز هم در زندگیت مجبور بخای بود کار کنی


۴۰۰۰۰تومن


۲۰۰۰۰تومن

دسته‌ها: آموزشی