همه ما هر روز این جمله رو می شنوین: بیشتر افراد به اندازه کافی آب نمی خورن. ما میدونیم که به آب احتیاج داریم، اما به هر حال بیشتر به این موضوع اهمیت نمی دیم. پس، ممکنه کم کم متوجه تغییراتی در سلامتی خود شیم.

تقریبا ۵۵ تا ۶۰ درصد بدن یک فرد بزرگ سال از آب تشکیل شده، که همین درصد، خود نشون دهنده ی دلیل اهمیت آب رسانی به این بخشای حیاتیه. پس منطقی به نظر می رسه که وقتی بدن مون رو در شرایط کم آبی قرار میدیم، علائمی هشداردهنده بفرستد تا به ما بگه که لازمه میزان مایعات بدن خود رو بررسی کنیم. وقتی اینجور اتفاقی رخ داد، باید هر کاری که می تونیم انجام بدیم تا سطح آب بدن رو به شرایط طبیعی برگردانیم.

 

اینجا چند علامت کم آبی بدن تشریح شده که نشون می ده به اندازه کافی آب نمی خورین.

پوست تون خشک شده و با هیچ کرم و لوسیونی هم بهتر نمی شه

۹ نشونه که می گوید به اندازه کافی آب نمی نوشید  آموزشی

طبیعیه که با تغییرات فصلی، در پوست ما هم تغییراتی ایجاد شه. مثلا در ماه های فصل زمستون، پوست ما ممکنه بی روح و کدر به نظر برسه. پوست خشک، کمبود چربی داره و با استفاده از اجناس چرب واسه پوست، طبیعتا باید بهتر شه. در اینجور شرایطی معمولا مصرف مرطوب کنندها به اندازه لازم واسه بهبود وضعیت پوست کافیه. اما اگه در هر زمانی از سال، پوست شما با وجود استفاده ی زیاد از لوسیون و کرم مرطوب کننده، بازم خشک و ترک خورده بمونه پس مشکل از کم آبی بدن شماس. زمانی که پوست در اثر کم آبی، درخشش خود رو از دست می ده، شدیدا نیازمند آب رسانیه.

خشکی دهن و تشنگی بیشتر از اندازه

۹ نشونه که می گوید به اندازه کافی آب نمی نوشید  آموزشی

بدیهیه که اگه به اندازه کافی آب بخورین، دهن و زبون تون خشک و چسب ناک شه، اما بعضی از افراد ممکنه این علامت رو ندیده بگیرن. احساس تشنگی بیشتر از حد هم از نشونه های نبود نوشیدن آب در طولانی مدته. در هر دو مورد، باید لیوان آب رو وردارین و تموم مایعات از دست رفته ی بدن رو جبران کنین. از طرفی، اگه دهن تون مثل کویر خشک شه، می تونه تنفس تون رو واقعا بدبو کنه!

لازم به توضیحه که، خشکی دهن و تشنگی بیشتر از اندازه می تونه علامت وجود مشکلی جدی تر باشه، پس اگه چند روز، سعی کردین به اندازه کافی آب بخورین و بدن تون دچار کم آبی نبود اما علائم تون بهتر نشد، حتما باید به دکتر مراجعه کنین.

سردرد دارین

۹ نشونه که می گوید به اندازه کافی آب نمی نوشید  آموزشی

سردرد یکی از بدترین احساس هاست. تصور کنین سرتون تیر می کشه و هر دقیقه هم بدتر می شه، پس نمی تونین روی هیچی دیگه ای تمرکز کنین و صبرتون در حال تموم شدنه. لازم نیس نگران شید! خوشبختانه نوشیدن آبِ بیشتر، نه تنها سردردتان رو برطرف می کنن بلکه از اتفاق اونم جلوگیری به عمل میاره.

طبق گفته مؤسسه ی ملی سردرد، سردردها یکی از نشونه های عادی واسه اعلام کم آبی کم تا متوسط بدن هستن. نبود نوشیدن آب کافی می تونه دلیلی واسه بروز میگرن باشه! مؤسسه ی ملی سردرد پیشنهاد می کنه در روبرو شدن با سردرد، فقط آب بخوریم و از مصرف نوشیدنیای شیرین یا خیلی شور ورزشی (که می تونن کم آبی رو زیاد کنن) پرهیز کنیم.

بیشتر اوقات خسته اید

۹ نشونه که می گوید به اندازه کافی آب نمی نوشید  آموزشی

برنامه روزانه تون رو بررسی کنین تا مطمئن شید که هر شب به اندازه کافی می خوابید. اگه خوب استراحت می کنین و خواب باکیفیتی دارین اما بازم بیشتر اوقات احساس بی حالی و خستگی می کنین، ممکنه بدن تون دچار کم آبی شده باشه. حالت خستگی و بی انرژی بودن می تونه احساس تندرستی و توانایی دقت و تمرکزتان رو به طور جدی تحت اثر بذاره پس احساس کنین که دست و پاچلفتی هستین، در این مواقع خطر اتفاق تصادف و رخ دادن اتفاقات بد واسه شما بیشتر میشه. نشونه که هیچکی دوست نداره اینجور حسی داشته باشه، خوشبختانه می تونین خیلی راحت با نوشیدن مقدار کافی آب در طول روز، شرایط رو بهتر کنین.

افزایش وزن دارین

۹ نشونه که می گوید به اندازه کافی آب نمی نوشید  آموزشی

شاید واسه تون باورکردنی نباشه اما خوبه بدونین که، افزایش اندازه دور کمر می تونه نشون دهنده ی کمبود آب در بدن تون باشه به این معنی که به اندازه کافی آب نمی خورین. تحقیقات نشون داده که نوشیدن تنها ۵۰۰ میلی لیتر آب، می تونه سوخت وساز بدن تون رو تا ۳۰ درصد زیاد کنه. پس عجیب نیس که خیلی از کارشناسان سلامت و بهداشت، در بین تموم پیشنهادایی که واسه کاهش وزن و حفظ وزن ایده آل ارائه میدن، پیشنهاد به نوشیدن آب بیشتر رو هیچوقت از قلم نمیندازن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۹ نکته واسه موفقیت فریلنسرها در گفت و گو ها کاری

کارشناسان باور دارن حتی کم آبی کم هم می تونه سیگنالای ترکیب شده ای به مغز بفرستد که باعث شه شما فکر کنین گرسنه هستین در حالی که چیزی که واقعا بهش احتیاج دارین فقط آبه. نوشیدن یک تا دو لیوان آب پیش از صرف غذا می تونه احساس سیری به شما بده و زمانی که بدن تون فقط به آب بیشتر احتیاج داره، جلوی خوردن تون رو بگیره.

یبوست دارین

۹ نشونه که می گوید به اندازه کافی آب نمی نوشید  آموزشی

شاید این موضوع خیلی خصوصی باشه اما اگه واسه دفع، مشکل دارین شاید لازم باشه بیشتر آب بخورین. از نظر بیولوژیکی، بدن شما واسه عبور دادن ضایعات در سیستم گوارشی، احتیاج به مایعات داره، پس اگه به اندازه کافی آب بخورین، در این مورد هم به مشکل برخواهید خورد. کم آبی بدن یکی از دلایل اصلی یبوست مزمنه.

بهترین کار واسه پیشگیری از یبوست، عادت کردن به نوشیدن آب زیاد در طول روزه. بعد از اینکه نوشیدن آب رو افزایش دادین، خودتون متوجه بهبود وضعیت دفع تون میشید. اگه اینجور اتفاقی رخ نداد حتما به دکتر مراجعه کنین چون ممکنه مشکلِ جدیِ دیگری وجود داشته باشه.

عفونت مجاری ادراری دارین

۹ نشونه که می گوید به اندازه کافی آب نمی نوشید  آموزشی

هرکسی که سابقه عفونت مجاری ادراری رو داشته باشه حتما خواهد گفت که یکی از بدترین و ناخوشایندترین اتفاقات زندگی اش رو تجربه کرده. عفونت مجاری ادراری می تونه دلیلای زیادی داشته باشه اما بیشتر بعد از ورود میکروب به بدن از راه تماس جنسی یا استفاده ی نادرست از دستمال توالت به وجود میاد. یکی دیگر از دلیلای اصلی عفونت مجاری ادراری، کم آبی بدنه. نوشیدن آب کمک می کنه تا باکتری و میکروب از مثانه رانده شده و پس از عفونت به دلیل قرار گرفتن میکروب پیشگیری می شه. بعضی از نشونه هایی که میگن خیلی کم آب می خورین شامل ادرار تیره رنگ یا کاهش احتیاج به ادرار کردن می شه. البته در صورت دچار شدن به عفونت مجاری ادراری باید به دکتر متخصص مراجعه کنین اما نوشیدن آب زیاد رو از یاد نبرین.

حساس و بدخلق شدین

۹ نشونه که می گوید به اندازه کافی آب نمی نوشید  آموزشی

بی حوصله هستین و زود عصبانی میشید؟ شاید عجیب باشه اما نوشیدن یک لیوان آب می تونه همون چیزی باشه که واسه تغییر ایجاد وخوی تون احتیاج دارین. تحقیقات نشون داده که حتی کم آبی کم هم می تونه باعث تغییرات عصبی شه و توانایی تمرکزتان رو تحت اثر بذاره و پس زودرنج و بداخلاق شید.

نکته تعجب برانگیزتر اینکه، کم آبی در حد تنها یک درصد کمتر از میزان بهینه ی هیدراته بودن بدن کافیه تا این احساسای منفی رو تجربه کنین. پس این بار اگه احساس بدعُنقی و بدرفتاری داشتین و دلیلش رو نمی دونستید، یک لیوان بزرگ رو پُر از آب کنین (شاید هم دوتا!) و بخورین تا ایجاد وخوی تون بهبود پیدا کنه.

گرفتگیای عضلانی دارین

۹ نشونه که می گوید به اندازه کافی آب نمی نوشید  آموزشی

گرفتگیای عضلانی می تونه آزاردهنده، دردناک و ضعیف کننده باشن. معمولا واسه آرامش علائم گرفتگیای عضلانی، حرکات کششی انجام میدیم یا از تکنیک ماساژ استفاده می کنیم، اما بعضی وقتا چیزی که واقعا بهش احتیاج داریم ممکنه ساد ه تر از اینا باشه. هر چند هنوز اختلاف نظرهایی در این مورد هست اما بعضی از تحقیقات نشون دادن که بین کم آبی بدن و گرفتگی عضلانی رابطه مستقیمی هست. وقتی کمتر آب می خوریم، سرعت گردش خون بدن کاهش پیدا میکنه و بدن هم واسه جبران این کمبود آب، مایعات رو از عضلات به طرف بخشای لازم بدن هدایت می کنه تا از اونا محافظت کنه. حالا اگه سطح سدیم و پتاسیم بدن هم به دلیل تعریق، شروع به تغییر کنه، شرایط خیلی بد تر هم میشه. واسه همین بسیار مهمه که هر روز به مقدار کافی آب بخوریم، به ویژه در هوای گرم و زمان ورزش کردن!

۹ نشونه که می گوید به اندازه کافی آب نمی نوشید  آموزشی

از کجا بدونیم که به اندازه کافی آب می خوریم

۹ نشونه که می گوید به اندازه کافی آب نمی نوشید  آموزشی

واسه اینکه بدونیم لازمه هر روز چقدر آب بخوریم، راه های بسیار مختلفی هست. هر چند بیشتر ما با استانداردهای پیشنهاد شده آشنا هستیم و میدونیم که باید هر روز دست ِکم ۸ لیوان آب بخوریم، اما تحقیقات جدید با تمرکز روی جنسیت افراد و نیازای شون طبق اندازه بدنی ، پیشنهادای دقیق تری دارن. مثلا یک مرد ممکنه احساس کنه که ۸ لیوان آب در روز براش کافی نیس اما یک زن احساس کنه همین مقدار آب براش خیلی زیاده.

طبق دستورالعمل مؤسسه ی پزشکی آمریکا، واسه مردها ۱۳ فنجون آب در روز و واسه زنان ۹ فنجون آب در روز کافیه. البته بدیهیه که اگه عرق کنین، باید آب تقریبا بیشتری بخورین و این به شرایط بستگی داره. اگه هم احساس می کنین بدن تون به اندازه کافی آب داره، به بدن تون احترام بذارین.

منبع : thelist.com

 


دسته‌ها: آموزشی