ضرب المثلی هست که می گه: «بگو چه می خوری تا بگم کیستی.» در دنیای امروز که پُر شده از غذاهای کلسترول دار و چرب، بهتر میشه معنی این ضرب المثل قدیمی رو فهمید.

اهمیت دادن به بهداشت مواد غذایی و انتخاب مواد غذایی استاندارد و سالم ما رو به مصرف کنندگانی تنبل تبدیل کرده: به کم اتفاق میفته نوشته های روی بسته بندیای مواد غذایی رو با دقت بخونیم. درواقع عادت کردیم چیزایی بخریم که معروف ان، بدون اینکه از اثر واقعی اون بر سلامت جسم خود آگاهی درستی داشته باشیم. اما باید توجه داشت که رژیم غذایی ما اثر مستقیمی بر سلامت جسم و رفاه زندگی مون داره.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیشتر جمعیت جهان از اضافه وزن رنج می برن و اضافه وزن خیلی بیشتر از سوءتغذیه قاتل جون مردم دنیا شده.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از مریضیا، مریضی قلبی یکی از علل اصلی مرگ ومیر زنان و مردها ایالات متحدهه.

رژیم غذایی ناسالم، عامل اصلی چاقی و مریضی قلبی مزمنه. وقتی تصمیم می گیرین رژیم غذایی سالمی رو دنبال کنین، گروهی از غذاها هستن که صرف نظر از قیمت و هزینه ، باید اونا از رژیم غذایی روزانه خود حذف کنین.

۱. مارگارین

۹ غذایی که هیچوقت نباید بخورین آموزشی

مارگارین یه جور روغن گیاهیه و در مقایسه با روغن حیوانی، چربی اشباع کمتری داره، بخاطر این مردم تصور می کنن مارگارین جانشین مناسبی واسه روغن حیوانیه.

مارگارین از اسیدهای چرب ترانس تشکیل شده؛ این اسیدها رو در مواد مبتنی طبق ی چربیِ گیاهی میشه پیدا. اسیدهای چرب ترانس در رژیم غذایی ما موجب مسدودشدن شریانای لازم بدن می شن. درنتیجه عبور جریان خون غنی از اکسیژن به قلب دچار مشکل می شه و همین مسئله ممکنه احتمال حملات قلبی رو بیشتر کنه.

در گزارش سال ۲۰۱۱ نشریه ی بیوشیمیِ تغذیه ای اعلام شد تغذیه ی ۲۴هفته ایِ موشا با غذاهایی که اسید چرب ترانس بالایی دارن، موجب تشکیل پلاکایی در رگای اونا شده.

محققان به این نتیجه رسیدن که اسیدهای چرب ترانس فعالیت پروتئینای لازم رو پریشون می کنن؛ این پروتئینا وظیفه ی بازسازی سلولی و تقویت ایمنی قلب در برابر مریضیا رو برعهده دارن.

۲. گوشتای فراوری شده

واسه افزایش میزان موندگاری گوشت معمولا از فرایندهایی چون دودی کردن، نمک سودکردن و خشک کردن استفاده می شه. البته بعضی وقتا هم این کار با اضافه کردن مواد دیگری مثل نیترات انجام می شه. ژامبون، همبرگر، سوسیس، کالباس و گوشتای کنسروشده و دودی رو میشه در طبقه ی گوشتای فراوری شده قرار داد.

تحقیقات نشون می ده گوشت فراوری شده باعث مریضیای مرگبار قلبی و هم سرطان و مرگ زودرس می شه.

در سال ۲۰۱۳ پژوهشی در مرکز بیومد (BioMed Central) انجام شد که شامل ی اطلاعاتی درمورد سبک زندگی ۴۴۸هزارو۵۶۸ مرد و زن از ۱۰ کشور اروپایی بود. اطلاعاتِ جمع آوری شده نشون داد استفاده از گوشتای فراوری شده تا ۴۴درصد دچار شدن به مریضیای قلبی و سرطان رو در افراد افزایش می ده.

باتوجه به استفاده از نمک زیاد در این اجناس، احتمال دچار شدن به فشار خون هم در افراد زیاد می شه. نیتراتِ استفاده شده در این اجناس هم خطر انسداد عروق خونی و افزایش سطح قند خون رو زیاد می کنه.

در سال ۲۰۱۰ محققان دانشگاه بهداشت عمومی هاروارد (Harvard School of Public Health) روی ۱۶۰۰ نمونه از چار کشور تحقیقی انجام دادن و به این نتیجه رسیدن که مصرف گوشت فراوری شده میزان دچار شدن به دیابت رو تا ۱۹درصد افزایش می ده.

۳. نوشابها و نوشیدنیای گازدار

۹ غذایی که هیچوقت نباید بخورین آموزشی

در آمریکا، نوشیدنیای گازدار بعد از آب دومین نوشیدنی موردعلاقه ی مردم به حساب می رن. یک بطری نوشیدنی گازدار حدود ۴۴ گرم شکر داره. مصرف روزانه نوشیدنیای گازدار، قند خون شما رو افزایش می ده. مازاد شکر در بدن به شکل چربی ذخیره می شه که خود یکی از عوامل ایجادکننده ی چاقی، دیابت و فشار خونه.

در سال ۲۰۰۶ پژوهشی در انجمن بالینی تغذیه ی امریکا (American Society for Clinical Nutrition) انجام شد که نشون می داد مصرف نوشیدنیای غیرالکلی ممکنه اثرات نامطلوبی بر تراکم استخوان داشته باشه.

ازسوی دیگر، تحقیق لنست (Lancet)، یکی از هفته نامهای بسیار معتبر و مشهورِ پزشکی، نشون می ده مصرف روزانه نوشیدنیای گازدار خطر دچار شدن به چاقی رو در کودکان افزایش می ده.

مصرف روزانه ۱ تا ۲ بطری نوشیدنی گازدار، خطر دچار شدن به دیابت رو در نوجوانان بالا می بره و احتمال دچار شدن به نقرس رو هم در زنان و مردها به طور زیادی افزایش می ده.

به طورخاص، مصرف کوکاکولا که شامل اسید فسفریک هم هست، موجب کاهش جذب کلسیم، تضعیف استخوانا و افزایش خطر دچار شدن به پوکی استخوان می شه.

۴. شیرین کنندهای مصنوعی

هرچه مردم بیشتر به سراغ رژیمای کم کالری می رن، شیرین کنندهای مصنوعی هم بیشتر جانشین شکر طبیعی در بیشتر اجناس غذایی می شن. تحقیقات گذشته نشون می ده شیرین کنندهای مصنوعی با بالابردن سطح قند خون و اثر منفی بر سیستم ایمنی بدن، خطر دچار شدن به دیابت رو افزایش میدن.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ که در نشریه ی نیچر به چاپ رسید، نشون می ده تجمیع شکر مصنوعی در روده و جذب اون به وسیله باکتریای روده ای، در درازمدت باعث تغییر رفتار این باکتریا می شه؛ این مسئله اضافه وزن رو به دنبال داره. به یاد داشته باشین شکر عامل اصلی دیابته.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۸ کاری که باید قبل از ورود به یک رابطه عاطفی جدید انجام بدین

شیرین کنندهای مصنوعی شیرین تر از شکرند، ولی میزان تمایل به استفاده از شکر رو افزایش میدن، چون رابطه ای قوی بین مصرف تکراری یک طعم و میزان تمایل به استفاده از اون هست.

۵. غذاهای سرخ شده

۹ غذایی که هیچوقت نباید بخورین آموزشی

درسته که غذاهای سرخ شده مثل سیب زمینی سرخ شده، چیپس سیب زمینی، پیاز سرخ شده، مرغ سرخ شده و کتلت بسیار خوش مزه ان، اما باید اونا رو در طبقه ی غذاهای ناسالم قرار داد.

روغن ماده غذایی چاق کننده ایه و شما واسه سرخ کردنِ این غذاها به میزان زیادی روغن احتیاج دارین. غوطه ور کردن مواد غذایی در در روغن زیاد موجب کاهش سرعت پخت و افزایش جذب روغن در مواد غذایی می شه.

خوردن روزانه این غذاهای چرب میزان کلسترول و رسوب چربی در دیواره های رگا رو افزایش می ده و همین، عامل اصلیِ دچار شدن به مریضیای قلبی عروقیه. تحقیقای منتشرشده در نشریه ی انجمن سلامت امریکا در سال ۲۰۱۵ نشون می ده رابطه مستقیمی بین مصرف غذاهای سرخ شده و مشکل قلبی هست.

تحقیق منتشرشده در نشریه ی انجمن تغذیه ی امریکا در سال ۲۰۱۴ نشون می ده مصرف همیشگی غذاهای سرخ شده با میزان دچار شدن به دیابت نوع ۲ یا مریضی عروق کرونر رابطه مستقیم داره.

غذاهای شامل کربوهیدرات مثل سیب زمینی، هنگامی که در دمای بالا سرخ می شن، ماده مضری چون آکریل آمید تولید می کنن که خطر دچار شدن به سرطان رو افزایش می ده.

۶. پاپ کورنای مایکروویوی

سازمان غذا و داروی امریکا اعلام کرده بسته های پاپ کورنِ آماده با مواد شیمیایی خاصی بسته بندی می شن و وقتی این بسته ها رو داخل مایکروویو قرار میدید، این مواد شیمیایی به پاپ کورن نفوذ می کنن.

در سال ۲۰۰۹ پژوهشی انجام شد که نشون می داد این مواد شیمیایی تأثیری منفی بر تولیدمثل و باروری آدم داره و استفاده ی زیاد اون، به مرور خطر ناباروری رو در افراد افزایش می ده.

در سال ۲۰۱۰ تحقیقی در نشریه ی چشم اندازه های سلامت محیطی منتشر شد که نشون می داد مصرف ماده شیمیایی پرفلوئورواکتانوئیک اسید (PFOA) احتمال دچار شدن به مشکلات تیروئید رو افزایش می ده. اگه این مشکلات درمان نشن ممکنه به سرطان تیروئید منجر شن.

تحقیقات دیگری هم در امریکا انجام شد که نشون می داد قرارگرفتن در خطر این ماده شیمیایی احتمال دچار شدن به سرطان سینه، کلیه و بیضه رو افزایش می ده. این مواد شیمیایی سطح کلسترول رو در بدن بالا می برن و استفاده ی همیشگی از اونا احتمال دچار شدن به مریضی قلبی رو افزایش می ده.

۷. مواد غذایی کنسروی

۹ غذایی که هیچوقت نباید بخورین آموزشی

بیسفنول ای (BPA) یه جور ترکیب شیمیاییه که در غذاهای کنسروشده هست و مصرف زیاد اون مشکلات زیادی واسه سلامت ایجاد می کنه. این ماده شیمیایی با سیستم تنظیم هورمون و ژن، ایجاد تداخل می کنه و مشکلاتی مثل بلوغ زودرس، چاقی و سرطان رو در بدن موجب می شه.

تحقیق منتشرشده در سال ۲۰۱۳ که درخصوص اثرات این ماده بر باروری انجام شده بود، نشون داد مصرف بی.پی.ای از راه مواد غذایی کنسروشده اثر منفی بر تخمک گذاری در زنان داره و ممکنه در آینده، مشکلات و مشکلاتی در روند بارداری اونا بسازه. بی.پی.ای احتمال دچار شدن به سرطان سینه رو هم افزایش می ده.

ضمنا، در تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۳ که در نشریه ی امریکایی اپیدمیولوژی به چاپ رسیده، مشخص شد بین سطح بی .پی.ای موجود در ادرار کودکان و چاقی در خردسالی، رابطه مستقیمی هست. چاقی در سنای پایین یکی از دلایل مریضیای قلبی عروقی در جوانیه.

۸. نودل فوری

نودلای فوری مخلوطی از طعمای مصنوعی، مواد نگهدارنده، ادویه جات و رنگا هستن. نودلای فوری از دید ارزش تغذیه ای در سطح پایینی قرار دارن، ولی به دلیل کالری بالا، بسیار چاق کننده ان. با مصرف نودلا مخلوطی از مواد نگهدارنده و افزودنیای مضر رو وارد بدن می کنیم. در سال ۲۰۱۴ نتایج پژوهشی در این مورد در نشریه ی تغذیه منتشر شد که عادات غذایی ۱۰هزارو۷۱۱ نوجوون رو مورد بررسی قرار می داد.

نتایج این تحقیق نشون می داد زنانی که بیشتر از ۲ تا ۳ بار در هفته نودل مصرف می کنن، بیشتر در خطر دچار شدن به سندروم متابولیک قرار دارن. سندروم متابولیک اختلالیه که احتمال گسترش فشار خون، دیابت، کلسترول و چربی دور شکم رو بالا می بره و بخاطر این خطر حملات قلبی، سکته و دیابت رو هم افزایش می ده. باتوجه به بالابودن میزان سدیم، با مصرف نودل، مریضیای قلبی و کلیوی هم زیاد می شه.

۹. نون بدون سبوس

۹ غذایی که هیچوقت نباید بخورین آموزشی

نون سفید از آرد سفید تهیه می شه. دانه گندم از دو بخشِ جوونه و سبوس تشکیل می شه که روی هم، مواد مغذی گندم رو تشکیل میدن. موقع تهیه ی آرد سفید، جوونه ی گندم و سبوس اون گرفته می شه. پس، آرد سفید هیچ ماده مغذی ای نداره و تنها شامل نشاستهه. نشاسته با احتمال افزایش سطح قند خون، میزان دچار شدن به دیابت رو بالا می بره. قند خون بالا باعث چاقی و اضافه وزن هم می شه.

باتوجه به اینکه نشاسته ارزش تغذیه ای نداره و شکر خیلی سریع هضم می شه، معمولا افراد بعد از خوردن نونِ بدون سبوس زودتر گرسنه می شن و درنتیجه میزان دریافت انرژی روزانه شون هم بالا میره.

منبع : top10homeremedies

 


دسته‌ها: آموزشی