همه میدونیم که نمی شه از پیرشدن فرار کرد. بالارفتن سن با بعضی مشکلات مربوط به سلامت همراهه، ازجمله: چاقی، دیابت نوع ۲ و مریضیای قلبی عروقی. علاوه براین، با افزایش سن، پوست افراد نازک تر و خشک تر می شه و این باعث تغییراتی ازاین دست می شه: ایجاد خطوط عمیق و چین وچروک، افزایش تجمع رنگ دانه ها، کاهش خاصیت کشسانی و سفتی، و کدرشدن پوست. اما بعضی وقتا ممکنه بدن زودتر از انتظار شما شروع به بروز علائم پیری کنه. عوامل زیادی مثل محیط زیست، سبک زندگی و رژیم غذایی می تونن باعث پیری زودرس شن. این عوامل باعث می شن پیرتر به نظر بیایید یا دست کم اینجور حس کنین. با ما همراه باشین تا در این مقاله شما رو با ۹ عادتی آشنا کنیم که باعث می شن زودتر پیر شید.

 

۱. سیگارکشیدن

این حقیقتی شناخته شده: سیگارکشیدن از راههای زیاد به سلامت شما آسیب می زنه. اما جدا از اینکه مشکلات سلامت، سیگارکشیدن به روند پیری پوست شمام سرعت می ده. مواد شیمیایی مضر موجود در دود سیگار به طور دائمی سلولای پوست شما رو از اکسیژن خالی می کنن و این باعث رنگ پریدگی و ناهمگونی رنگ پوست می شه. سیگارکشیدن باعث تخریب کلاژن و درنتیجه شل شدن و افتادگی پوست می شه. درواقع کل مراحل سیگارکشیدن می تونه باعث تشکیل چروکای عمیق در دور دهن شه.

۹ عادتی که باعث می شه زودتر پیر شید  آموزشی

طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ در مجله علوم تخصصی پوست شناسی به چاپ رسید، مصرف تنباکو روند پیری پوست رو سرعت دادن می کنه. پس، افرادی که به ظاهرِ خود اهمیت بیشتری میدن، باید از سیگارکشیدن دست بکشن. بعدا در تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ در مجله جراحی پلاستیک و ترمیمی چاپ شد، تغییرات چهره ی افراد دراثر سیگارکشیدن، روی دوقلوهای سیگاری و غیرسیگاری بررسی شد. این تحقیق نشون داد تنها ۵ سال اختلاف در سابقه سیگارکشیدن می تونه فرقای زیادی در پیرشدن چهره ی دوقلوها به وجود بیاره.

چه خودتون سیگار می کشین و چه با فردی سیگاری دمخورید، دود سیگار واسه پوست تون مضره. با ترک سیگار و پرهیز از قرارگرفتن در خطر دود اون، می تونین سلامت پوست خود رو بازیابید. طبق تحقیق سال ۲۰۱۰ مجله اسکین مِد، ترک سیگار وضعیت پوست رو بهتر کنه و مهم تر از همه روی روند پیرشدن پوست هم اثرگذاره.

۲. کینه به دل گرفتن

۹ عادتی که باعث می شه زودتر پیر شید  آموزشی

بیشترِ ما به بخشش باور داریم، ولی از تمرین اون سر بازمی زنیم. کینه ی شخص یا چیزی رو به دل گرفتن نه واسه سلامت تون خوبه، نه واسه ظاهرتون. اگه قادر به بخشیدن بقیه نیستین، باید بدونین که با این کار استرس بیشتری وارد زندگی خود می کنین. این نا آرومیا سطح هورمون کورتیزول رو در بدن افزایش می ده. کورتیزول باعث افزایش وزن، فشار خون و قند خون بالا می شه. استرس همچین باعث می شه بیشتر اخم کنین و همونجوریکه میدونید، یکی از دلایل چین و چروکای پیشانی همین اخم کردنه.

در تحقیقی که در سال ۲۰۰۵ در مجله پزشکی رفتاری به چاپ رسید، رابطه بین «ناتوانی در بخشش بقیه» و «کاهش استرس» بررسی شد. استرس دلیل شایع خیلی از مشکلات مربوط به سلامته و در پیرشدن هم نقش مؤثری اجرا می کنه. اجازه ندین کینهای قدیمی، جوونی تون رو به یغما ببرن. بخشیدن رو تمرین کنین و آرامش روانی و سلامت جسمی حاصل از اونو حس کنین.

۹ عادتی که باعث می شه زودتر پیر شید  آموزشی

۳. قرارگرفتن در خطر تابش آفتاب

مهم نیس احساس گرمای آفتاب روی بدن تون چقدر فوق العاده؛ قرارگرفتن در خطر نور خورشید به طور منظم و در مدت زمانی طولانی، یکی از کارای بسیار بدیه که می تونین در حق پوست تون بکنین. با قرارگرفتن در خطر اشعهای زیان بار فرابنفش خورشید در درازمدت، سلولا و رگای خونی پوست تضعیف می شن و درنتیجه پوست، ظاهری برنزه و چرم مثل پیدا می کنه. این باعث تجمع رنگ دانه ها، کاهش خاصیت کشسانی و افت بافت پوست می شه. ضمنا، خطر دچار شدن به سرطان پوست با قرارگرفتن در خطر آفتاب بسیار بیشتر می شه.

طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ در مجله پوست پزشکیِ (درماتولوژی) بالینی، آرایشی و تحقیقاتی به چاپ رسید، قرارگرفتن در خطر اشعهای فرابنفش، دلیل ۸۰درصد از نشونه های قابل رؤیت پیری چهرهه. کک مکا به نواحی قهوه ای رنگ تبدیل می شن، پوستْ ظاهری خشک و چرم مثل پیدا می کنه و چین وچروک و افتادگی پوست هم زیاد می شه.

قبل اینکه از خونه بیرون برید، از پوست خود با گذاشتن کلاه و استفاده از کرمای ضدآفتاب با اس پی اف ۳۰ (یا بالاتر) محافظت کنین. در تموم طول سال باید از کرمای ضدآفتاب استفاده کنین. اگه دوست دارین برنزه باشین، به جای قرارگرفتن در خطر آفتاب، از کرمای برنزه کننده استفاده کنین. اگه به خاطر پوست آسیب دیده از آفتاب نگرانید، با دکتر تون درمورد روشای کاهش آسیب واردشده مشورت کنین.

۴. کمبود خواب

تنها یک شب خوابِ بد کافیه که باعث شه خسته به نظر برسین و این خستگی رو حس کنین. خوابِ کم ممکنه باعث ایجاد حلقه تیره ی دور چشم و پف زیر چشم شه. حالا تصور کنین چندین روز کمبود خواب چه بلایی ممکنه سر پوست تون بیاره. بی خوابی از راه های زیادی به پوست آسیب میرسونه: اول از همه ممکنه باعث افزایش سطح کورتیزول شه که این خود، شرایط التهابی رو خیلی بد تر می کنه؛ دوم اینکه ممکنه باعث افت تشکیل کلاژن شه که این مسئله باعث پیرشدن پوست می شه.

مرکز درمانی آموزشی کِیس در سال ۲۰۱۳ تحقیقی کرد که طی اون، محققان به این نتیجه رسیدن کیفیت خواب روی کارکرد و پیری پوست اثر می ذاره. پس تحقیق، افرادی که خواب شون کم بوده، نشونه های نامطلوبی از خود نشون دادن، ازقبیل: پیری پوست و بهبود کنه به دلیل محرکای نا آرومی زای محیطی، مثل تششعات فرابنفش یا شکسته شدن سد دفاعی پوست.

بیدارماندن تا دیروقت شاید بعضی وقتا لذت بخش باشه، ولی ممکنه باعث شه پیر تر از سن تون به نظر بیایید. واسه اینکه از لذتِ داشتن پوستی قشنگ و بی مشکل بهره مند شید، خواب رو در اولویت بذارین و سعی کنین شبا بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابید. اما از خواب دراز مدت روی یک طرف صورت پرهیز کنین، چراکه ممکنه باعث ایجاد چروک شه. از روبالشیای ساتن استفاده کنین تا از بروز چین وچروک جلوگیری کنین.

۵. تسلیم شدن در برابر میل به شیرینیا

۹ عادتی که باعث می شه زودتر پیر شید  آموزشی

برنامه غذایی پر از قند و شکر ممکنه دور کمر و وزن تون رو زیاد کنه. اما این تنها نتیجه اون نیس، بلکه مصرف شیرینیا می تونه روند پیری پوست رو سرعت دادن کنه و پوست تون رو کدر و پُرچین جلوه بده. دلیل این مسئله مراحل ایه به نام «گلیکاسیون» که در اون قند به پروتئینایی مثل کلاژن و الاستین می چسبد و اونا رو تخریب می کنه. این پروتئینا واسه صاف و منعطف بودن پوست لازم ان.

تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ در پی ال اواس جنتیکس به چاپ رسید، نشون داد بین افزایش مریضیای مربوط به سنای بالا و مصرف بیش ازاندازه ی قند، رابطه ای با معنی برقراره. درحقیقت، نوشیدن نوشابهای قندی ممکنه باعث چاقی، دیابت و حمله های قلبی شه. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ در مجله سلامت عمومی امریکا به چاپ رسید، نوشیدن نوشابهای قندی می تونه روند پیری بدن رو سرعت ببخشد. اگه عاشق شیرینیا هستین، حذف قند از رژیم غذایی تون کار ساده ای نیس، ولی به طور قطع می تونین دست کم از مصرف قند فراوری شده پرهیز کنین و میل خود به شیرینیا رو با مصرف میوه های طبیعی ارضا کنین. حتی می تونین شکلات تلخ رو انتخاب کنین. این خوراکی به دلیل دارابودن مقدار زیادی آنتی اکسیدان واسه سلامت تون خوبه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۹ تله ای که خوشحالی شما رو محدود می کنه

۶. استرس

تابه حال دقت کردین وقتی نگرانید، خیلی اخم می کنین؟ اخم کردن واسه ظاهرتون خوب نیس. در درازمدت، عضلهای صورتِ شما خود رو با اون حرکت وفق میدن. این مسئله موجب بروز چین وچروک روی پیشانی می شه و باعث می شه پیرتر به نظر بیایید. استرس نقش مهمی در شروع و جلو رفتن پدیده هایی داره که باعث پیری پوست در سطح سلولی می شه. استرس موجب تخریب کلاژن می شه، به دی ان اِی آسیب میرسونه و به آزادشدن واسطهای پیش التهابی (سیتوکین) کمک می کنه. همه اینا باعث بروز نشونه های پیری زودرس می شن.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ در مجله حساسیت التهابی و اهداف دارویی به چاپ رسید، نحوه ی ایجاد رابطه بین مغز و پوست رو بررسی کرد: اینکه پوست چیجوری در واکنش به استرس، موجب فعال شدن ترشح غدد درون ریز و به کارافتادن سیستم ایمنی بدن می شه. این تحقیق به بررسی اثر منفی استرس طولانی روی سلامت پوست پرداخت.

علاوه براین، استرس عامل شایعی واسه خیلی از مریضیای طولانی ازجمله فشار خون بالا، چاقی و مریضیای قلبیه. هیچی مثل نگرانی و اضطراب و استرسِ دائم نمیتونه با اینجور سرعتی سلامت پوست شما رو با تهدید روبرو کنه. استرس هیچ وقت از بین نمی ره، ولی شما می تونین اونو مدیریت کنین و اثرات اونو از راه مراقبه، یوگا، نرمشای ملایم و تکنیکای تمدد اعصاب کم کنین.

۷. مراقبتای پوستی نادرست

۹ عادتی که باعث می شه زودتر پیر شید  آموزشی

واسه اونکه پوست خود رو سالم و بی مشکل نگه دارین، لازمه برنامه درست و مناسبی واسه مراقبت پوستی داشته باشین. پوستای جور واجور احتیاج به مراقبتای متفاوتی دارن، پس واسه اونکه یاد بگیرین چیجوری از پوست خود مراقبت کنین، اول باید نوع پوست خود رو بشناسین. صرف نظر از نوع پوست تون باید روزانه دو بار صورت خود رو بشورید. علاوه براین باید بعد از ورزش و زمانایی که عرق می کنین، صورت خود رو بشورید. عرق کردن، پوست رو تحریک می کنه و ممکنه باعث مشکلات پوستی شه. شست وشوی ملایم به ازبین بردن آلودگی، مواد آرایشی و دیگر مواد مضر کمک می کنه، بدون اونکه پوست شما رو تحریک کنه.

، هیچوقت و هیچوقت بدون پاک کردن آرایش به رختخواب نرید. مواد شیمیایی موجود در مواد آرایشی ممکنه منافذ پوست شما رو بسته کنن و به بروز نشونه های پیری پوست بینجامند. باید تا جایی که می تونین، کمتر از لوازم آرایش استفاده کنین.

هفته ای یک بار پوست خود رو با ملایمت لایه ورداری کنین تا از شر سلولای مرده ی پوست خلاص شید. استفاده از لایه بردارهای خشن و کلفت می تونه پوست شما رو تحریک کنه و روند پیری پوست رو سرعت ببخشد. همیشه باید پوست خود رو مرطوب نگه دارین تا ظاهر جوون خود رو حفظ کنه.

با دستای آلوده به شکل خود دست نزنید، به ویژه به پوست حساس دور چشما. عادت مالیدن و کشیدن پوست ظریف دور چشمان خود رو کنار بذارین. با این کار ممکنه حلقه های تیره ی پای چشمان تون بیشتر به چشم بیان.

همیشه از لوازم آرایش مناسب با نوع پوست تون استفاده کنین. از مصرف اجناس عادی مراقبت پوست پرهیز کنین، چراکه شامل سولفات، پارابن و فتالات هستن. این مواد موجب تغییرات هورمونی می شن و روند پیری پوست رو سرعت دادن می کنن. درعوض سعی کنین واسه داشتن پوستی جوون و نورانی، از جانشینای طبیعی استفاده کنین.

۸. بی تحرکی

۹ عادتی که باعث می شه زودتر پیر شید  آموزشی

به جای اینکه مثل موجودی بی جنب و جوش همیشه روی کاناپه ولو باشین و خطر دچار شدن به چاقی و بقیه مشکلات رو به جون بخرین، ورزش رو به جزئی از زندگی روزمره ی خود تبدیل کنین. ورزش کردن باعث می شه عضله هاتون روی فرم بیان. حرکات ورزشی خون رو به جریان میندازه و اینطوری تموم مواد مغذی و لازم به پوست می رسن.

ورزش اثر جوون کنندگی روی پوست داره، ضمنا به شما نیرو می بخشه و باعث می شه هم جوون تر به نظر بیایید و هم خودتون حس جوونی بیشتری داشته باشین. ورزش با مریضیای قلبی مقابله می کنه، استرس رو دور نگه می داره، ذهن رو هوشیار می سازه، نا آرومی رو کاهش می هد و از بروز دیابت نوع ۲ و بقیه مریضیای طولانی که با بالارفتن سن سروکله شون پیدا می شه هم جلوگیری می کنه.

کمی از زندگی بی جنب و جوش و نشسته ی خود فاصله بگیرین و بدن تون رو حرکت بدین. کالج امریکایی اسپرتس مدیسن نیم ساعت ورزش آروم و متعادل رو واسه بیشتر روزهای هفته پیشنهاد می کنه. پس فعالیت موردعلاقه تون رو انتخاب کنین: پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری.

۹. سیرکردنِ خود با غذاهای ناسالم

غذا اثر مستقیمی روی پوست و سلامت عمومی بدن تون داره. اگه می خواید روند پیرشدن رو کنه کنین، باید حواس تون به رژیم غذایی تون باشه. از مصرف غذاهای نا آرومی زا مثل روغنای گیاهی، مارگارین، گوشت قرمز، نون سفید (بدون سبوس)، شکر و غذاهای فراوری شده پرهیز کنین. اینجور غذاهایی باعث ایجاد نا آرومی در بدن می شن و درنتیجه پیری پوست و پیرشدن عمومی بدن رو سرعت می بخشن.

غذاهایی استفاده کنین که غنی از اسیدای چرب امگا ۳ هستن، مثل تخم کتان، روغن تخم کتان، ماهی سالمون و روغن زیتون. این غذاها با مقابله با نا آرومی از بروز مریضیای طولانی پیشگیری می کنن و پوست شما رو نرم و انعطاف پذیر نگه می دارن. روزانه مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه استفاده کنین. میوه و سبزیجات شامل مقدار زیادی روی، سلنیوم، ویتامین سی و بتاکاروتن هستن که به بدن در تولید کلاژن کمک می کنن.

غذاهای پر از پروتئین بخورین، چراکه مصرف کم و کمِ پروتئین ممکنه به ایجاد شکاف، چین و چروک و تَرَک روی پوست بینجامد. تخم مرغ، گوشت بدون چربی، گوشت ماکیان و لوبیا منابع خوبی از پروتئین به حساب می رن. ضمنا، به هله هوله «نه» بگید: چربی و کلسترول موجود در این غذاها واسه پوست و واسه سلامت عمومی تون مضرند. درنهایت، اهمیت آب در بدن خود رو ندیده نگیرید. روزانه به مقدار کافی آب بخورین تا بدن تون دچار کمبود آب نشه و پوست تون جوون تر به نظر بیاد.

منبع : top10homeremedies

دسته‌ها: آموزشی