۸ نکته واسه یک سخنرانی بهتر آموزشی

سخنرانیای تِد (TED)، ویدیوهای یوتیوب و حتی وسیله های جدیدی مثل پریسکوپ (Periscope) همه و همه در حال به خاطر این بهش رو کردن روشای قدیمی ما واسه انتقال پیام هامون هستن. الان ما از روشای ساده تر، مستقیم تر و مؤثرتر واسه سخنرانی در جمع استفاده می کنیم. موفق ترین سخنرانا اونایی هستن که بتونن این روش ها رو با زیرکی استفاده کرده و بین تکنیکای قدیمی و روشای جدید، ارتباطی موثر برقرار کنن. در این جا به ۸ نکته واسه یک سخنرانی بهتر اشاره می کنیم.

 

۱. تمرین کافی نیس

۸ نکته واسه یک سخنرانی بهتر آموزشی

مهم نیس در مدرسه به شما چه گفتن، تمرین همیشه نمیتونه موفقیت شما رو تضمین کنه. اما تمرین همراه با نظر بقیه می تونه.

این که کاری رو چندین بار انجام بدین حتما باعث نمی شه اونو خوب انجام بدین. شما اول باید یاد بگیرین که چه جوری خودتون رو در مورد کاری که دارین واسه تمرین اون وقت می ذارین نقد کنین و بعد با توجه بهش اصلاحات لازم رو انجام بدین. و همین جاه که همون تکنولوژی ویدیویی که باعث تغییر اصول سخنرانی شده به کمک شما میاد. با ضبط کردن تمرینای تون از راه دوربین لپ تاپ یا گوشی شروع کنین. قرار نیس یک فیلم رو کارگردانی کنین، فقط کافیه بتونین دستاوردتان رو به روشنی ببینین و بررسی کنین. همونطور که متخصص ارتباطات رسانه ای، تی جِی واکر (TJ Walker) اشاره می کنه: «شما نمی تونین وقتی دارین سخنرانی می کنین با هم اونو نقد کنین.»

وقتی ویدیوی تمرین سخنرانی تون رو بازبینی می کنین، از چیزایی که در اجرای تون دوست دارین یا دوست ندارین یادداشت ورداری کنین. متیو کوهات (Matthew Kohut ) یکی از نویسندگان کتاب (Compelling People) تأکید می کنه که توجه به زمانی که به میونه ی سخنرانی می رسین بسیار مهمه، چون باید مطمئن شید که در این نقطه انرژی تون تموم نمی شه. این نقطه معمولا وقتیه که ما وارد جزئیات صحبت مون میشیم، و بیشتر احتمال داره که بخشی از جنبش و انرژی ای که با اون شروع کردیم رو از دست بدیم.

بعد از بررسی ویدیو، چیزایی که در مورد ارائه تون دوست داشتین رو ادامه بدین و در مورد چیزایی که واسه تون جالب نبودن تجدید نظر کنین.

۲. طوری حرف بزنین که انگار آواز می خونین

۸ نکته واسه یک سخنرانی بهتر آموزشی

سخنرانی کردن مثل آواز خواندنه. داشتن صدای قوی به شما کمک می کنه. بیشتر ما وقتی حرف می زنیم از راه دهن تنفس می کنیم. اما وقتی واسه یه مدت طولانی به حرف زدن ادامه دهیم، تنفس از راه دهن باعث خشک شدن زبون و گلو می شه. راجر لاو، مربی صدای افراد مشهور، باور داره که تنفس درست مهمه و در این باره می گه: «اگه می خواین صدا رو کنترل کنین، اول باید جریان هوا رو کنترل کنین.»

سعی کنین از راه بینی نفس بکشین و با کمک دیافراگم، هوا رو عمیقا به داخل بکشین. قسمت پایین شش هاتون رو طوری از هوا پر کنین که انگار یک بادکنک داخل شکم تون دارین. فقط زمانی صحبت کنین که نفس تون رو بیرون میدید و بادکنک کم کم خالی می شه.

۳. تصاویر نامرتبط رو حذف کنین

۸ نکته واسه یک سخنرانی بهتر آموزشی

از تصاویری که پیام اصلی سخنرانی تون رو پشتیبانی نمی کنن استفاده نکنین. گار رینولدز (Garr Reynolds) نویسنده ی کتاب presentation Zen این طور توضیح می ده: «تصاویر باید پیام شما رو تقویت کنن، نه اینکه حواسا رو از اون منحرف کنن.» اگه اسلایدهایی که واسه ارائه سخنرانی تون از اونا کمک می گیرین به انتقال پیام تون از راه تصویری کمک می کنن، به هر ترتیب اونا رو نگه دارین، وگرنه حذف شون کنین. وقتی می خواید سخنرانی تون رو آماده کنین، مستقیم سراغ PowerPoint یا Keynote برید. اینکه از اول با کار روی عناصر تصویری شروع کنین، شما رو در یک راه ذهنی غیرخطی قرار می ده. تهیه ی تصاویر اسلاید به شما کمک می کنه دید وسیع تری به دست بیارین. از کارتای راهنما یا برچسب استفاده کنین تا همین طور که سخنرانی تون رو مرحله به مرحله می سازید، بتونین ایده ها و تصاویر رو جابجا کنین یا تغییر بدین. در هر اسلاید روی یک ایده تمرکز کنین. از خودتون بپرسید: «چه جوری میتونم این ایده رو به شکل تصویری بگم ؟»

به تصویرسازی بی کیفیت راضی نشید. اگه زیرکانه انتخاب کنین، حتی تصاویر ساده می تونن به شکل شگفت آوری مؤثر باشن. من خودم واسه منابع تصویری به سایتایی مثل GettyImages.com ،istockphotos.com و Dollar Photo Club مراجعه می کنم.

وقتی ما یک سخنرانی رو تماشا می کنیم، دیگر انتظار نداریم که مجبور شیم یک متن طولانی رو از یک اسلاید بخونیم یا حتی اصلا متنی بخونیم. این نکته رو در نظر داشته باشین و متن اسلایدا رو در یک کمه کمِ قابل تحمل حفظ کنین. سقف ۳۰ کلمه رو واسه هر اسلاید در نظر بگیرین تا هر کسی بتونه بدون فشار آوردن به چشم هاش اونو ببینه.

۴. شوخیای تون رو قبلا امتحان کنین

۸ نکته واسه یک سخنرانی بهتر آموزشی

یکی از بهترین کارایی که به عنوان سخنران می تونین انجام بدین اینه که مخاطبان تون رو بخندونین ( روشنه که این کار یک راه عالی واسه ایجاد رابطه با مخاطب هم هست). اما باید جُکای تون رو قبلا به طور جدی امتحان کنین تا مطمئن شید همون تأثیری که می خواید رو می ذارن. هیچوقت از دوستان تون نپرسید: «به نظرت بامزه نیس؟» چون یک عده ناشناس مخاطب شمان نه دوست تون و دوست شما حتی اگه بخواد نمیتونه با شما صادق باشه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۹ عبارتی که افراد باهوش هیچوقت در مکالمه ها به کار نمی برند

جودی کارتر نویسنده ی کتاب The Message Of You پیشنهاد می کنه که شوخیای تون رو به شکل صحبتای عادی ارائه بدین. مطمئن شید دوستان یا اعضای خونواده تون نمی دونن که شما دارین لطیفه تون رو در اون حرف می پیچونید و بعد ببینین لبخند میزنن یا نه. اگه نخندیدند شما می فهمید که اون شوخی بامزه نیس و شاید در ارائه تون هم نتیجه خوبی نخواد داد.

۸ نکته واسه یک سخنرانی بهتر آموزشی

اونو کمی عوض کنین و با چند مخاطب دیگر دوباره امتحان کنین. من اخیرا از جودی پرسیدم: «اگه موقع ارائه سخنرانی با وجود اینکه وقتی امتحانش می کردم نتیجه خوبی می گرفتم، کسی به لطیفه ی من نخندید چیکار کنم؟» اون به من نصیحت کرد که صادق باشم. یکی از چیزایی که در روش جدید سخنرانی خیلی مهمه، سادگی و واقعی بودنیه که حاصل کنار رفتن قالب رسمی سخنرانی هاس. با خوش رویی به مخاطبان تون اعتراف کنین که «دوستام فکر می کردن خیلی خنده داره» یا «، به نظر من که بامزه می اومد». در این صورت شاید خنده ی بیشتری نصیب تون می شه تا حالتی که فقط لبخند بزنین و با شونِه بالا انداختن از کنار شوخی شکست خورده تون بگذرید.

۵. وانمود کنین دارین با دوستان تون گپ میزنین

۸ نکته واسه یک سخنرانی بهتر آموزشی

این پیشنهاد ی عادی که می گه مخاطبان تون رو بدون لباس تصور کنین، اگه بخوایم صادق باشیم راه بسیار احمقانه ایه. این کار عجیب و غریب و غیر حرفه ایه. به جای اون فرض کنین دارین با گروهی از دوستان تون در اتاق نشیمن خونه ی خودتون گپ میزنین.

طوری روی مخاطبان تون تمرکز کنین که انگار مهمونایی هستن که اونا رو خوب می شناسین. با اونا مثل دوستانی برخورد کنین که دارین با اونا یک صحبت معمولی می کنین. بعضی از بهترین سخنرانا، قدرت شون رو از راه همین تواناییِ ایجاد یک رابطه صمیمی با افرادی که می خوان واسه شون سخنرانی کنن به دست آورده ان. این کار باعث می شه این وظیفه که می خواید به شکل خاصی ظاهر شید دیگر روی دوش تون سنگینی نکنه. اگه سخت نگیرید و عادی برخورد کنین، اضطراب تون کم می شه و اعتمادبه نفس تون بالا میره.

۶. زودتر در محل حاضر شید

۸ نکته واسه یک سخنرانی بهتر آموزشی

این یک قانون قدیمیه که ارزش تکرار داره، چون هر چه تاکتیکای دیگر عوض شن، این یکی ثابت می مونه. اینکه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زودتر حاضر شید تا با محل آشنا شید تغییر زیادی ایجاد می کنه. مطمئن شید وسایل الکترونیکی ای که قراره از اونا استفاده کنین، درست کار می کنن. فایلای صوتی یا تصویری رو که قصد دارین در بین ارائه سخنرانی استفاده کنین، بررسی و میکروفون رو امتحان کنین. جدا از اینکه اینا می تونین شروع سخنرانی تون رو یک بار تمرین کنین تا موقع سخنرانی آماده تر باشین.

۷. با تغییرات جلو برید

۸ نکته واسه یک سخنرانی بهتر آموزشی

دنیای تجارت همیشه در حال تغییره و به همین ترتیب سخنرانی در جمع هم تغییر می کنه. لازمه که با استفاده از اطلاعات کارشناسان و تغییرات تکنولوژیِ ارتباطی، همیشه به روز باشین.

نانسی دوارت (Nancy Duarte) متخصص باتجربه ی سخنرانی در جمع، پیش بینی می کنه که نقش مخاطبان در سخنرانیا روزبه روز پررنگ تر میشه. سخنرانیای یک طرفه حوصله ی مردم رو سر می بره. اونا دوست دارن به جای اون که فقط مورد خطاب واقع شن با سخنران صحبت کنن و در سخنرانی مشارکت داشته باشن. نانسی این تمایل مخاطبان رو «اثر تِد» می نامد. با توجه به محبوبیتی که سخنرانیای تِد این روزها پیدا کردن، ناگزیر بعضی از مخاطبان، مصاحبه ی شما رو با ارائه های مورد علاقه شون در تِد مقایسه می کنن. مجبور نیستین سخنرانی تون رو به شکل اون سخنرانیا پیاده کنین، فقط حالت پویا و گفتگو ای سخنرانیای مهم تِد رو در نظر داشته باشین و سعی کنین این حالت رو در سخنرانی خودتون پیاده کنین.

۸. یک پایان قوی داشته باشین

۸ نکته واسه یک سخنرانی بهتر آموزشی

شروع و پایان یک سخنرانی بخشایی هستن که بیشتر تو ذهن می مونن. سخنرانی تون رو قوی تموم کنین و مخاطبان تون رو مجبور به واکنش کنین. نکات اصلی رو خلاصه کنین. پیام تون رو تکرار کنین. بعد به روشنی در مورد مطالبی که گفتین، مخاطبان تون رو به فعالیت دعوت کنین. اسکات شِرتلی (Scott Schertly) مدیر اجرایی شرکت تنظیم سخنرانی Ethos3 واسه تأکید بر اهمیت این بخش این سؤال رو مطرح می کنه که «اگه نمی خواهید در آخر مخاطبان رو به فعالیت دعوت کنین، اصلا به چه دلیل سخنرانی می کنین؟»

واسه ارائه یک سخنرانی خوب، اعتماد به نفس کافی داشته باشین و از این نکات همراه با تجربه های شخصی خودتون و دوستان تون کمک بگیرین تا بتونین پیام تون رو خوب منتقل کنین و تأثیری که می خواید رو بذارین.

منبع : Fastcompany

دسته‌ها: آموزشی